واحد انبار

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علوم، امکان تولید انبوه کالا فراهم شده است و‌این کار برنامه‌ریزی دقیق و منسجم جهت استفاده بهینه و به موقع با حداکثر امکانات را می‌طلبد. ‌این خود زمینه پیدایش سازمان‌های منظم گردیده که در‌ این نظام‌های پیچیده فنی و اجتماعی, انبار به عنوان واسطه، موجبات گردش کالا  از تولید به مصرف را امکانپذیر می‌سازد لذا انبار و انبارداری پشتوانه و ستون فقرات هر کسب و کاری است چرا که بخش اعظمی‌ از سرمایه هر  سازمانی در انبار قرار دارد.

مدیریت ‌فرایندهای انبار‌داری و کسب اطلاعات دقیق و به هنگام از وضعیت موجودی شرکت از مهمترین نیازهای اولیه مدیران عالی سازمان است تا بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی , تصمیم‌گیری مناسبی در خصوص کنترل هزینه‌های نگهداری موجودی , سفارش‌گذاری و تامین به موقع کالا و پیشگیری از کمبود موجودی‌های آن انجام داد.

به طور کلی انبار محل و فضایی است که یک یا چند نوع کالای صنعتی، مواد اولیه و فرآورده‌های مختلف بر اساس یک سیستم منظم و صحیح طبقه بندی می‌گردد .انبارهای شرکت سازور سازه آذرستان  از نظر فرم ساختمانی  و به لحاظ نوع فعالیت به سه صورت زیر می‌باشد.

  • انبارهای پوشیده : شامل انبار مواد اولیه  و انبار رنگ و انبار ملزومات مصرفی و انبار مواد غذایی و شوینده
  • انبار رو باز: شامل انبار آهن‌آلات
  • انبار‌ هانگار: شامل انباری که سقف آن پوشیده می‌باشد جهت نگهداری کپسول‌های گاز مایع

کلیه فعالیت‌های انبارها  شامل ‌فرایند انبارش, چیدمان, طبقه‌بندی, کدینگ, شیوه‌های انبارگردانی و و‌ایمنی انبارها و اداری و بایگانی و..مطابق با دستورالعمل و روش‌های اجرایی تدوین شده می‌باشد.

سیستم انبارها:

نرم افزار انبارها مطابق با تکنولوژی روز بوده و با سیستم حسابداری شرکت یکپارچه می‌باشد. آنچه که به طور سیست‌می‌‌در‌ این واحد انجام می‌پذیرد موارد زیر را شامل می‌شود:

  • ‌فرایند کالا (تعریف و معرفی کالا و ..)
  • ‌فرایند مدیریت و نگهداری و کنترل موجودی و سوابق کالا
  • ‌فرایند انبارگردانی
  • ‌فرایند انواع روش‌های قیمت‌گذاری مانند  FIFO ,LIFO
  • ‌فرایند خروج کالا از انبار
  • گزارشات آماری و مدیریتی

از نکات بارز و قابل توجه , اهتمام و توجه ویژه مدیریت عالی شرکت مبنی برهمکاری و شفافیت ورودی‌ها می‌باشد که به همین منظور کلیه بارنامه‌ها (وارده) در سامانه جامع مدیریت انبارها و مراکز  نگهداری کالا, ثبت می‌شود که ‌این اقدام با هدف مدیریت ورود و خروج کالا از مرزها و سیستم انبارداری کالا و شناسه‌دار کردن آنها و کنترل میزان ورود کالا و مدیریت خروج کالا و شفاف شدن اطلاعات مربوط به صاحبان کالاها و نهایتا مدیریت موجودی انبارها و ‌فرایند تامین و شفافیت تجارت رسمی‌کشور کمک می‌نماید.